Anasayfa

16 Aralık 2011 Cuma

Keman Nedir? Seda niçin çalar?

Bu klasiğin yeri bende büyüktür.Johann Pachelbel'in Canon in D parçasıdır.Her dinlediğimde burnumun direği sızlar gözlerimi kaparım ne biliyim çok güzel bi hisdir benim için.Ayrıca videonunda etkisi de büyük çok güzel bi kombin oluşturuyorlar...





Aslında keman delisi yada Farid Farjad aşığı bi insan olarak başlamadım kemana.Niye konuya böyle bir dalışla başladım hemen açıklayayım.Kursa gittiğim ilk gün hoca "neden keman" dediğinde çoğu insan böyle cevaplar verdi. Ama ben ne dedim "Estetik duruyor" ve bunu dediğim anda başımdan aşağı kaynar sular döküldü. 20 kişinin içinde içimden geçeni söyledim ve pişman oldum tabi.Klasik ve Enstrümantal  müzik dinlemeyi çok severim aslında kemanı seçmemin sebebide buydu ama ağzımdan bunlar çıkmadı.Neyse benim hikayem böyle başlamadı.

Birgün yine enstruman aşkım tutmuş bir şekilde internette dolaşırken satın aldım.Evet internetten aldım.Sakın siz yapmayın çünkü çok büyük bir hata herkes benim kadar şanslı olmayabilir.Kemanlar arıza çıkarabiliyor çünkü kuyruk bağları atıyor, can direği olmayanlar oluyor bir sürü şey.Ama benim cahilliğim almış bulundum.Kemanı intertten aldığımı söylemeden hocamdan incelemesini istedim.Ve hoca "çok güzel bir seçim yapmışsın ayrıca kemanın arkasına bayıldım" dedi. Bizim hocanın kemanların arkasıyla ilgili bi takıntısı varda. ^^ Kimle aldın dediğinde internetten aldım dedim şok oldu.Çünkü hem ucuz hemde süper bi keman almıştım.Ah seviyorum kemanımı ya.Daha sonra sınıftakilerin hocayla birlikte aldıkları kemanların ortalama 70 milyon kadar ucuz aldım açıkçası.Bu arada kemanlar 100 milyondan başlar yukarıya doğru krediyle alınacak fiyatlara kadar çıkarlar.En iyi markanın Stradivarius olduğu iddia edilsede ona emsal bi çok usta kemanlar mevcuttur.

Keman'ın iyi olanı kullanılmış, uzun süre çalınmış ve çalındığı için sesi açılmış olandır.Anlıcağınız aslında kemanın ikinci eli makbul.Tabi gidip kafanıza göre ikinci el alamazsınız.Sesleri algılıyamadığınız sürece kemanın kalitesini ölçmeniz mümkün olmaz.Bu konuda bende daha bebek adımlarıyla ilerliyorum.Akoru hala cihazla yapsamda. Kemanın boş tellerinin akorunun bozulup bozulmadığını anlayabilecek kadar gelişti kulaklarım. Kendime 3 ay daha veriyorum 3 ay sonra cihazsız akor yapabilecek duruma gelirim umarım..

Azıcık kemanın yapısından bahsedeyim.Keman toplamda 84 parçadan oluşur.Bu bilgi bana ilk duyduğumda epey şaşırtıcı gelmişti.Akor yapılan kulakların olduğu burgulu kısıma Salyangoz denir.Çeneyi koyduğumuz yerin altından giden uzantıya da kuyruk bağı.Teller pesden tize sol / re / la / mi şeklindedir.

Daha önce bloğa keman çaldığım bi video yüklemiştim.İzlemeyenler buraya tıklayarak izleyebilir.Daha 2. seviyedeyim ama sınıfımdaki elemanlardan daha fazla vakit ayırdığım için ilk kurda her zaman önde olmuştum. Şimdi ise saatler uymadığı için yine 1. seviyeye gidiyorum.Benim için eğlenceli oluyor.Baya havam var hiç çalamayanların arasında bi kaç şarkı çalınca karizmam yükseldi.Ama bu seferde kimse benimle muhattap olmuyor.Anlamadım gitti!!! Neyse şükür ki hoca genç biz hocayla geyik döndürüyoruz.Hocamda Konservatuar öğrencisi genç bi hatun.

Ben hala "neden keman?" sorusunu cevaplıyorum.Hala bi cevap veremiyorum kendime.Anlatamıyorum çünkü seviyorum, çalarken mutlu oluyorum ama önemli olan kemanın benim elimde olması.Gitarı elime aldığımda aynı duyguları hissetmiyorum yada piyanonun başına oturduğumda.İki enstrumanıda severim ama bana keman kadar duygu yüklü gelmiyorlar.Aynı hazzı, hissi yaşayamıyorum.Hiç bi zaman "şarkıları çalıyorum artık bırak boşver uğraşma" diyemiyorum konu keman olduğunda ama gitarla öyle değildi.Bi şarkının azıcığını çıkardım mı -ki ozaman gitar tab üstünden çalardım notlarla alakam yoktu- bırakırdım elimden sıkılırdım.Kemanda saatlerce çalıyorum hatta aylarca uğraştığım oluyor inat edip.Sonuç iyi olmasada, ben elimden geleni yaparken sesleri doğru çıkarmaya çalışırken omuzumda kemanla, notalara baktığımda kısacık bi an bile olsa kendimi aynada gördümmü.İşte diyorum sen doğru seçim yaptın senin olman gereken yer burası.Kısa cümlerlerde cevabım olmasada uzun paragrafda neden kemanın cevabı yaklaşık budur benim için.Gerçi bu paragraf bile hislerimin karşılığı değil.


Kursa ilk başladığımda kemanı sırtıma takıp evden çıktım mı 1. sınıf öğrencisi gibi mutlu olurdum.Yeni defterler alır gibi sürekli kendime nota çıktıları alırdım.Çok geniş bi nota arşivim vardır bu arada.Artık notalara bakıp keman çalabilecek kadar ilerlediğim o çıktıların faydası büyük oluyor.Tahmin edersiniz arşivimin yüzde otuzluk bir kısmı kpop ve ost notaları.Ama itiraf ediyorum artık kursa eski hevesimle gitmiyorum.O çanta artık bana mutluluk değil ağırlık veriyor.Çünkü yerimde saymamam gerektiğini ilerlemem ve artık daha hızlı şarkılara geçmem gerektiğini hatırlatıyor.Ve bana sorumluluk yüklüyor,  ilerledikçe de zorlaşıyor enstruman. Ben kemanı meslek haline getirmeyi hiç bi zaman düşünmedim ama insan yaptığı işin kalitesini arttırmak ve insanların takdir ediceği seviyeye ulaşmak istiyor.Şarkıları çalabilecek seviyede olsamda, sadece çalabilecek seviyedeyim kendi duygularımı, hissettiklerimi anlatacak seviyede değil. Tabiki o seviyeye ulaşmak istiyorum ama ulaşmak zor ve seda tembel. :)

Muhtemelen okurken sıkılmışsınızdır ama ben anlatırken hiç sıkılmadım.Nasıl ki koreyi seven biriyle saatlerce muhabbet edebilirsem, keman seven biriylede saatlerce muhabbet edebilirim.Duygusal biri değilimdir normalde.Ama konu keman olunca yelkenlerim suya iniyor.Biraz da "evcilleşiyorum" demek yerinde bi tabir olur. Günlük yaşantımda hırçınlık ve gurur hayatımın büyük bölümünü kapsar. İlgilenmediğim mevzular konuşulursa gülmem, sahte sevinçlerden hiç hoşlanmam.İçimden gelmeyen hiç birşeyi karşımda ki insana yansıtmam. Keman çaldığımda soyutlanıyorum, hiç bişey düşünmüyorum amacıma odaklanıyorum ve onu tek derdim haline getiriyorum ve rahatlıyorum.Mevzu kore olduğunda da aynısı oluyor.Daha eğlenceli bir insan modeli oluşuyor bende hemen. Daha çok gülüyorum. Aslında kendime dert edicek bişeyim olduğundan değil.Yapım böyle...

Umarım yazım, okuyan insanları etkiler ne biliyim belki hevesiniz vardır çalmak istersiniz. Vazgeçmeyin çünkü kursda benden çok daha büyük insanlar var.40 yaşında bir amca var mesela.İnsanın içinde heves olursa yaşı önemli olmaz. Kendinize bahaneler bulmak yerine motive edici şeyler söyleyin.İpi bi yerden yakalayın.

                                


Notaların boyutlarının büyümesi için üzerine tıklamanız gerektiğini söylememe gerek yoktur herhalde :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...